Antonius Abt - Unesco Werelderfgoed

Al meer dan 600 jaar vormt de Antonius Abt het centrum van Terheijden. Het gebouw is door de eeuwen heen belangrijk geweest voor de geschiedenis van het dorp en haar omgeving. Daarnaast is de Antonius Abt het oudste en grootste Rijksmonument van de gemeente Drimmelen en door Unesco tot beschermd erfgoed bestempeld.

Teruglopend kerkbezoek zorgt ervoor dat steeds meer kerken in Nederland de deuren sluiten. Hier was ook sprake van bij het kerkgebouw de Antonius Abt. Om te voorkomen dat dit monumentale en centrale gebouw in Terheijden leeg zou komen te staan en geen functie meer kon vervullen, is in 2013 Stichting Behoud de Antonius Abt opgericht. Ons doel: het gebouw behouden voor de toekomst.

Eind 2016 hadden we een idee …

Eind 2016 hadden we een idee voor het behoud van het gebouw dat in het begin wel wat wenkbrauwen deed fronsen. Niet in de laatste plaats vanwege de haalbaarheid. Ons idee was namelijk om een metershoge afscheidingswand in het kerkgebouw te plaatsen. Hoe mooi zou het namelijk zijn als er toch een kerk behouden kon blijven voor het dorp én dat in het gebouw ook evenementen en bijeenkomsten voor en door het dorp gehouden konden worden.